Hoe om te gaan met een gevoelige persoonlijkheid

door | februari 25, 2022

Hoogsensitief persoon

Allereerst wil ik duidelijk stellen dat er geen standaardrecept is voor wanneer iemand problemen ervaart met hoogsensitieve personen. Er zijn geen bloedtesten, laboratoriumtests of genetische markers om te bepalen wie HSP heeft, noch is er een standaardplan voor de behandeling ervan.

Dit gezegd zijnde, kan ik echter wel in grote lijnen aangeven op welke waarschuwingssignalen u moet letten wanneer u werkt met, of mogelijk te maken krijgt met, een persoon met een gevoelige persoonlijkheid. De waarschuwingssignalen zijn, denk ik, hoofdzakelijk extern. Het zijn de notities van waarnemingen door anderen die blijk geven van ongevoeligheid. Ik zal deze uiterlijke manifestaties van SPS hier behandelen, met korte beschrijvingen afgewisseld met gedachten over wat gedaan kan worden om de incidenten te minimaliseren.

Mensen die hoogsensitief zijn, kunnen erg gevoelig zijn voor parkeren op het verkeerde moment of op de verkeerde plaats, hun lichaamsfuncties niet onder controle kunnen houden, zoals transpireren of huilen, geen controle hebben over het verheffen van hun stem, en het schijnbaar oncontroleerbare wordt lichamelijker, zoals likken aan de lippen en uitbundigheid. Zij kunnen ook te kampen hebben met ernstig uitstelgedrag, niet in staat zijn hun kopjes te houden of hun collega’s vast te houden, of superrattig worden wanneer zij zich zenuwachtig voelen. Tenslotte hebben mensen met HSP de neiging een westerse versie van verlegenheid te vertonen, voorzichtig te zijn en er vaak niet in slagen zich open te stellen voor anderen. Niet iedereen met SPS is overdreven verlegen, maar velen kunnen er baat bij hebben aan hun verlegenheid te werken.

Voor degenen die proberen te werken met iemand met SPS of die hen omringt, is het belangrijk op te merken dat zij stemmingswisselingen kunnen hebben. Het kan lijken alsof ze overdreven aardig zijn en amicaal met je omgaan omdat ze goed kunnen luisteren en contact met je kunnen maken, maar de waarheid is dat ze extreem gevoelig zijn. Ze kunnen bazig zijn en weten dingen te zeggen op een manier die verkeerd overkomt, maar waarvan zij denken dat het het juiste is om te doen. Dit betekent dat het belangrijk is om hen een realiteitscheck te laten zien, een scenario dat kan bevestigen dat wat zij zeggen of doen verkeerd is. Het verdient de voorkeur hun uitspraken niet te corrigeren, maar ze als onjuist te erkennen, zodat ze correct zijn wanneer zich iets onverwachts voordoet.

Het is ook noodzakelijk dat u een zekere mate van geduld ontwikkelt, wetende dat ondanks hun opdringerigheid in uw dagelijks leven, het heel beheersbare, kleine problemen zijn die geen reactie rechtvaardigen. Het is soms moeilijk, vooral met HSP’s, om af te wachten en te zien hoe de dingen zich ontwikkelen en om heel geduldig met hen te zijn. Neem de telefoon niet onmiddellijk op bij ontvangst van een belangrijk telefoontje. Mobiele telefoons zijn geavanceerd en je wilt ze kunnen gebruiken terwijl je in het onderzoek bent naar een potentiële bedreiging. Geef uzelf de gelegenheid om de telefoon vast te nemen en na te denken over waar en hoe u uw telefoon in het pad van het naderende voertuig zult plaatsen. Dit zal u de tijd geven om na te denken (let op de mogelijke uitkomsten) en om de juiste reactie te bepalen.

Als je met iemand bent die moeite heeft om met de veranderingen in zijn leven om te gaan, bespreek dan je zorgen en angsten met hem en je zult merken dat hij meer hulpmiddelen heeft om met deze problemen om te gaan. Ze zullen gelukkiger zijn en in staat om gezonde manieren te vinden om ermee om te gaan, ervan uitgaande dat ze met een moeilijke situatie worden geconfronteerd. Met een beetje planning vooraf kunt u de ups en downs van het emotioneel toast zijn de baas worden, maar vergeet niet dat te veel voorbereiding u op een mislukking kan zetten.

Er is hoop en je kunt dit overwinnen!

1 “Ik ben gevoelig. Ik overdrijf niet en ik verzin dit niet. Ik ben volkomen normaal en niemand merkt het zelfs op.”

2 Zoek naar dingen die je authentiek lijken, zelfs als het maskers zijn. Ogen, mond, neus, wangen, enz.

3 Kijk verder dan uiterlijke kwaliteiten en beoordeel hoe je je innerlijk voelt over jezelf en anderen.

4 verbinding met en partner, of familie, middelen, tijdens crisis.

5 Beloof jezelf om je emoties buiten publieke gebeurtenissen te houden, nieuw en online, totdat je er zeker van bent dat je ze onder controle hebt.

6 handelt meer uit liefde en vriendelijkheid dan de onverwachte reactie van anderen.

7 handelt positiever en te gemakkelijk in momenten van verwarring, in die tijden is het oké om maf te zijn en handelt voor geen goed.

8 moedigt enthousiast uw kinderen, echtgenoten, vrienden en familieleden aan om positiever en pro-actiever te zijn.

9 uitdaagt en minder bekritiseert wanneer nodig, maar grenzen handhaaft.

10 belt uit met creatieve en fantasierijke constructieve Kritische opgehaalde gedachten over problemen zijn oké. maar waarschuwt voor extreme reacties.