Coachen voor je coach,

door | februari 2, 2022

Vitaliteitscoach

Als je er klaar voor bent, krijg je directe communicatie met je leerlingen. Als coach, ben je geen leraar! Je helpt mensen om zichzelf naar een nieuwe grens te rekken.

Als leerkracht moet je voortdurend bouwen aan je reputatie bij leerlingen, personeel en ouders. Je moet gezien worden als elke belangrijke persoon in een school. Alleen dan kun je gezien worden als een rolmodel voor het bevorderen van het gevoel van eigenwaarde van je leerlingen. Je moet hen leiden. In een sfeer als deze moet je het goede voorbeeld geven.

Coaching beheert de activiteiten van mensen. Een coach beheert het werk van mensen. Alle mensen hebben verschillende ambities en verschillende capaciteiten. Wij hebben mensen nodig die het verschil kennen tussen de verschillende kwaliteiten die mensen kunnen ontwikkelen. Wij hebben mensen nodig die anderen kunnen aanmoedigen en hebben aangemoedigd om uit hun comfortzone te treden.

Uiteindelijk gaat coaching over relaties. Coachen gaat over mensen helpen hun doelen te bereiken. Bij coaching gaat het om mensen. Je moet leren effectief te luisteren. (Vaak onderbreken mensen en zeggen: “Ik zou iemand nooit bij zijn naam noemen” of “Ik hou van je, maar ik kan je niet helpen zolang je me niet sondeert”. We moeten met mensen kunnen praten en we moeten kunnen luisteren. Je kunt met praten laten zien dat je de gebaren, uitdrukkingen en discoursen in je interlocutie opmerkt, maar je passiviteit laat zien dat je niet luistert. Je moet bereid zijn om goed te luisteren.

We kunnen met mensen praten en naar ze luisteren. Maar we moeten echt naar hen luisteren. Hoeveel van ons hebben gesprekken op het werk en denken de hele tijd dat wat we zeggen belangrijk is voor de persoon of voor hun leren? Hoeveel van ons besteden veel tijd aan het inhouden van onze tong en denken dat we hun aandacht al volledig in onze eigen gedachten hebben? Met andere woorden, we luisteren niet. Als je dit weet en de gewoonte aanleert om te luisteren, kun je een zeer effectieve en succesvolle coach zijn.

Mensen bellen je niet voor niets als coach, zodat je hen kunt helpen. Je moet in staat zijn om het verhaal en de aspiraties te horen van de persoon die naar je toe komt en die je hulp wil. Velen van ons zijn zeer goede communicatoren, maar we zijn geen goede luisteraars. We kunnen luisteren naar de woorden die een cliƫnt zegt en tussen de regels door lezen. Als we naar de persoon luisteren, kunnen we structuur aanbrengen in zijn acties, hem helpen zijn prestaties te verbeteren en zijn verlangens verbinden met de waarden van uw beroep om te planten en te oogsten.

Er is een aangeboren vermogen in veel mensen aanwezig om te veranderen. Het is verbazingwekkend voor mij om te ontdekken hoeveel mensen contact met mij opnemen om dezelfde reden, om duidelijkheid te krijgen in hun complexe situatie. Het leven is hard. En ja, het is hard, maar het hoeft niet hard en ondraaglijk te zijn.

Onthoud dat er altijd een oplossing is voor een probleem. Dit is het startpunt dat leidt tot het verkennen van alle mogelijkheden. Dit is wat je geweldig maakt als coach.